zondag 24 augustus 2008

LES 11: INTRODUCTIE IN PROGNOSETECHNIEK

Dit is een introductie in de prognosetechnieken in de astrologie. In deze les, les 11, vind je een opsomming van bestaande technieken en wat meer over de methodes die ik zelf gebruik.

Methodes voor prognoses vind je op mijn site Astromarkt genoemd. Ik zou aan dat artikel over transits (de planeetstanden van vandaag 'over' je horoscoop), secondaire progressies (de standen voor x-dagen = x-jaren na je geboorte), primaire progressies (gebaseerd op de beweging van de Zon en het MC) nog willen toevoegen: tertiaire progressies (verband houdend met de maan), zonboog-progressies (waarbij de vooruitgang van de zon per dag = jaar wordt toegevoegd aan de posities van alle planeten en hoeken) en de solaar. Zelf gebruik ik tegenwoordig voornamelijk de transits en de secondaire progressies met de solaar. Primaire directies vereisen een exacte geboortetijd.

TRANSITS
Het gemakkelijkst is het om te beginnen met de transits.
Wat zijn transits? Eenvoudig: de planeetstanden van vandaag! Transit betekent doorgang, de gang van de planeten door de cirkelvormige hemel boven de aarde, gezien vanaf de aarde. In de astrologie wordt gekeken hoe de transits van het moment zich verhouden tot de standen in jouw horoscoop. Zo kan Saturnus vandaag in dezelfde graad staan als jouw ascendant, en dat heet dan 'Transit Saturnus conjunct de ascendant'.

De transits van langzame planeten (die ook nog eens retrograde gaan) bieden veel aanknopingspunten voor het corrigeren van je horoscoop (zie bij het artikel daarover). Er is niets duidelijker dan transits. Er is geen twijfel over transits. Transits zijn als de wijzers van een klok. Ze geven aan ‘hoe laat het is’, om die uitdrukking maar te gebruiken. En soms waaien ze gewoon over, bijvoorbeeld transits van snelle planeten als Venus of Mercurius! Of ze slaan een ‘beurt’ over als ze een paar keer retrograde gaan. Ik heb mijn horoscoop kunnen ‘scherp stellen’ op een herhaald transit van Uranus over het MC.

Tip: Wist je dat je transits ook kunt gebruiken over je secundaire Zon of het primaire MC? Op mijn blogs vind je daarvan aansprekende voorbeelden.

SOLAAR
Solaarhoroscopen zijn horoscopen berekend voor je exacte verjaarsmoment, het moment waarop de zon precies op dezelfde plek staat als in je geboortehoroscoop, vaak op je geboortedag. Voor dat moment wordt een nieuwe horoscoop gemaakt, de horoscoop van jouw nieuwe zonnejaar. Je ziet dan eigenlijk de transits van het moment waarop je echt jarig bent. De cyclus van de zon is belangrijk. Misschien heb je zelf al eens het verschil ondervonden tussen je fysieke en geestelijke toestand aan het eind van je zonnejaar en aan het begin van de cyclus? De vraag is echter hoe je de solaarhoroscoop moet gebruiken. De interpretatie van de solaarhoroscoop heeft namelijk veel te maken met de huizensystemen en de heersers van huizen. Zie het artikel over wederzijdse receptie. Daarin geef ik aan dat niet alleen over huizensystemen discussies plaatsvinden in de wereld van astrologie. Ook over de heersers van huizen is men het niet eens. Als je dus een interpretatie moet gaan baseren op het gegeven ‘Heer van I solaarhoroscoop staat in het negende huis van de radix’ heb je al twee uitgangsposities met vraagtekens. Ik maak van dat onderdeel nauwelijks gebruik, maar voor wie zich er in wil gaan verdiepen en het wil uittesten: lees de handleiding: ‘De solaarhoroscoop’ van Tineke de Jonge. Het ISBN nummer is 90 6378 155 5.

Wel is het mij opgevallen dat solaarhoroscopen met de solaar Maan op de as MC/IC daadwerkelijke veranderingen in mijn positie aangeven. Zoals bijvoorbeeld: moederschap (solaar Maan conjunct solaar MC in Kreeft), huwelijksjaar (solaar Maan conjunct Mars radix en solaar MC), ‘herintreden’ solaar Maan conjunct solaar MC in Tweelingen. Of bij de dood na vele operaties van een van ouders: een samenstand van Zon, Maan, Uranus en IC in de solaar.

Ik vind de planeten op de hoeken van de solaar meestal erg goed aangeven wat er feitelijk plaatsvindt. Bij Saturnus en Neptunus op mijn horizon had ik een jaar van verschillende kwalen en kwaaltjes, bijvoorbeeld.

Volgende keer meer over het berekenen van progressies.

Geen opmerkingen: